Wat doen kantoormedewerkers?

Wie zijn toch die mensen die van 9 tot 5 rondlopen op kantoor? Doen ze allemaal hetzelfde of hebben ze verschillende functies? Voor een buitenstaander mag dat niet duidelijk zijn, maar de taakverdeling in een bedrijf met een administratieve afdeling is behoorlijk gespecialiseerd. Maak kennis met vier verschillende kantoormedewerkers en ontdek welke taken ze hebben.

Algemeen kantoormedewerker

De meest voorkomende functie is die van algemeen kantoormedewerker. Deze werknemers hebben een erg uitgebreid takenpakket. Ze beheren de receptie, voeren telefoongesprekken met klanten en ontvangen gasten. Ook stellen ze rapporten op voor andere afdelingen, passen personeelsgegevens aan, en doen een stukje boekhouding. Daarmee zijn ze de absolute spin in het web in de kantoorwereld. Kantoormedewerkers hebben goede communicatieve vaardigheden en staan sociaal stevig in hun schoenen. Ze overleggen elke dag namelijk met veel andere medewerkers, gasten, en ook met het huishoudelijk personeel. Als kantoormedewerker kun je na verloop van tijd steeds nieuwe taken op je nemen en je zo ontwikkelen tot een echte administratieve duizendpoot.

Boekhouder

Elk bedrijf, hoe klein ook, moet er een boekhouding op nahouden. Een boekhouder is een gespecialiseerde medewerker die zorgt dat alle financiële gegevens in goede orde worden vastgelegd en gecommuniceerd aan het management. De boekhouder zorgt ervoor dat de gegevens over alle inkopen, verkopen en declaraties volgens de wet worden verwerkt. Boekhouders zijn op de hoogte van de wetgeving en de eisen die de belastingdienst aan een boekhouding stelt. Deze mensen zijn erg gewilde medewerkers die bijna elk bedrijf terecht komen. Ze kunnen goed rekenen en vinden het leuk om gestructureerd te werken.

Account manager

Een accountmanager is in essentie iemand die goed is in verkoopgesprekken en het ontdekken en creëren van nieuwe kansen. Een account manager voert het gesprekken met klanten en met andere bedrijven, met als doel de producten of diensten van het bedrijf onder hun aandacht te brengen. In een opleiding tot account manager leren mensen om verkoopgesprekken te voeren, anderen te overtuigen en te onderhandelen. Het verlenen van informatie en het promoten van de producten is daarbij een belangrijke stap. Ook het verzorgen van de aftersales en het warm houden van de klantrelatie is de verantwoordelijkheid van de account manager.

Office manager

De office manager is de baas van de werkvloer, en de eindverantwoordelijke voor alles wat er in en rondom het kantoor gebeurt. Hij zorgt ervoor dat de andere werknemers hun taken soepel en tijdig kunnen verrichten. Een officemanager zorgt voor het goed werken van de computersystemen en het aanwezig zijn van alle kantoorbenodigdheden. Een ander belangrijk onderdeel van zijn takenpakket is het opstellen van rapportages en analyses van de afdeling, en die rapporteren aan het management. Meer nog dan de algemene kantoormedewerker is de office manager zo een onmisbaar en centraal persoon in de workflow van een administratieve afdeling.