Kantoormedewerker

Een kantoormedewerker is een administratieve duizendpoot, die een belangrijke schakel binnen elke kantooromgeving vormt. Het is een afwisselend beroep, waarbij je veel met andere mensen in contact komt. Jij bent verantwoordelijk voor het ontvangen van gasten, het plannen van afspraken, het voeren van de boekhouding en het regelen van praktische zaken. Je kunt ingezet worden als receptionist of klantcontactmedewerker, rapportages schrijven voor de directie, of personeelsgegevens opslaan en bijwerken. Daarmee verricht je belangrijke werkzaamheden die structuur aanbrengen in jouw bedrijf.

Wat zijn de karaktereigenschappen van een kantoormedewerker

Als kantoormedewerker moet je veel omgaan met anderen. Je bent prominent aanwezig op de werkvloer en vaak bezig met zaken afstemmen en overleggen met verschillende soorten mensen. Op één dag voer je gesprekken met andere collega’s, van de conciërge tot de directie, en van zakelijke klanten tot leveranciers. Het is belangrijk dat je communicatief vaardig bent, naar anderen kan luisteren en kunt doorzetten. Vanwege de administratieve component van deze functie is het belangrijk dat je vrij goed met computers kan omgaan en ook telefonisch mensen te woord kan staan. Je werkt nauwkeurig en kunt als het nodig is ad hoc oplossingen aandragen.

Baankansen voor een kantoormedewerker

Elk bedrijf dat zijn eigen administratie voert heeft behoefte aan kantoormedewerkers. Daarom zijn je vooruitzichten wat baankansen betreft gunstig. Doordat je breed inzetbaar bent kan je binnen een bedrijf een breed pakket aan taken verwachten en een echte spin in het web gaan vormen. Je kunt er echter ook voor kiezen om door te groeien naar een meer gespecialiseerde functie binnen de kantooromgeving. Kantoormedewerker kan je worden door een MBO opleiding te volgen, waarbij je een deel van de opleiding stages loopt.