De voor- en nadelen van dropshipping

Dropshipping is een geavanceerde vorm van online verkoop. Als online verkoper die met dropshipping werkt heb je geen enkel product op voorraad. Wel richt je een webwinkel op, zorg je voor de promotie van je producten, houd je contact met je klanten en accepteer je orders. Hoe werkt dit? De truc is dat je zelf geen enkel product verzendt. In plaats daarvan accepteer je orders voor de producten van een groothandel of fabrikant. Die stuurt elk besteld product direct door naar de klant. Een fascinerend concept, dat al door een flink aantal Nederlandse webwinkels omarmd is. Maar wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?

Voordelen van dropshipping

Je loopt minder risico

Je hebt bij dropshipping geen omkijken naar het inkopen, opslaan en leveren van producten. Dit wordt allemaal gedaan door de groothandel of de producent. Jij hoeft alleen maar orders te accepteren en die door te sturen naar de producent. Je hebt dus geen magazijn nodig, je hoeft geen grote hoeveelheid producten in te kopen en op voorraad te houden, en je loopt geen risico dat je met onverkoopbare producten of producten over datum blijft zitten.

Je hebt minder werk

Ben jij een goede verkoper en ben je uitstekend in het aanprijzen van producten en in staat om moeiteloos een klantenkring op te bouwen? Dan is dropshipping misschien wel een heel goede manier om jouw webwinkel te exploiteren. Je kunt je dan 100% focussen op de marketing van je pluchen knuffeldieren, verschilllende betaalbare modellen refurbished macbook pro, Aziatische ingrediënten of theelichtjes. En je bent geen tijd kwijt aan andere omslachtige aspecten, zoals de opslag en de verzendingen.

Ideaal voor nichemarkten

Dropshipping is een goede manier om interessante nieuwe producten te lanceren op de (Nederlandse) markt en te kijken of die afgenomen worden. De meest exotische producten van leveranciers aan de andere kant van de wereld kun je aanbieden zonder dat je het risico loopt om met grote voorraden te blijven zitten als een product niet aanslaat.

Nadelen van dropshipping

Slechte levering? Jouw schuld!

Het uit handen geven van de levering van producten brengt echter een risico met zich mee – namelijk dat de producent of groothandel niet naar behoren levert. Producten komen te laat aan, bestellingen zijn onvolledig of de producten zijn van een slechte kwaliteit. Raad eens wie dat op zijn bordje krijgt? Juist, jij. Daarbij is het moeilijk om invloed uit te oefenen op de producent en te zorgen dat hij zijn leveringsproces verbetert. Het enige wat je kunt doen is je excuses aanbieden aan de klant en je producten bij een andere groothandel bestellen.

Lage winstmarges

Als dropshipper is het moeilijk om hoge winstmarges te rekenen over je producten. Ook de verzendkosten kunnen hoger uitvallen als een product van ver moet komen. Je kunt dit probleem ondervangen door gebruik te maken van jouw promotie talent. Ga los op social media en ontwikkel een netwerk van enthousiaste volgelingen die graag de portemonnee voor jouw goederen trekken. Of specialiseer je op die nichemarkt waar weinig concurrentie is zodat je dus zelf het prijspeil kunt bepalen.