Jouw bedrijfswebsite heeft ongetwijfeld concurrentie van die van veel van je rivalen. Om te zorgen dat jouw potentiële klanten jouw website eerder vinden dan de andere sites binnen je branche, kan je proberen om je vindbaarheid te verbeteren. Aangezien de meeste mensen hun producten of diensten via Google zoeken is het belangrijk om hoog in de zoekmachine te staan met je website. Dit kan je doen door de SEO-waarde van je website te verbeteren. SEO staat voor search engine optimization, oftewel hoe goed de vindbaarheid ervan in de zoekmachine is. Maar er zijn meerdere manieren om te zorgen dat je website om zo hoog mogelijk in de zoekmachines terechtkomt. We bespreken hier de belangrijkste.
Zoekwoordenonderzoek
Het is dus belangrijk om je site hoog in Google te laten belanden. Een eerste stap om dat te doen is zoekwoordenonderzoek. Met verschillende handige programma’s kan je bepalen (of laten bepalen door een professional) welke zoekwoorden jouw klanten het meeste zoeken. Als je een bestratingsbedrijf hebt, dan zou één van de populaire zoektermen van je doelgroep bijvoorbeeld “klinkers laten leggen” kunnen zijn. Zodra je weet welke zoekwoorden populair zijn bij jouw doelgroep zorg je dat die goed verwerkt zijn in de content van je website.
Content marketing
Door regelmatig interessante informatie en teksten aan je website toe te voegen, zorg je dat die een sterke content heeft en houdt. Google selecteert de waarde van een website namelijk op de originaliteit en de hoeveelheid content die erop staat. Laat partners blogs schrijven voor je, maak je productomschrijvingen zo uitgebreid mogelijk, en plaats regelmatig updates over je bedrijf en producten.
Linkbuilding
Hoe meer websites met een goede reputatie er naar jouw website linken, hoe beter de positie daarvan in de zoekmachines wordt. Je kunt links naar je website uitwisselen met marketeers. In ruil daarvoor plaats je dan een link van hun keuze op jouw website. Bij dit systeem is het handig om meer dan één website te beheren, zodat je aan zogenaamde ABC-linkruil kan doen, waarbij de links op de website van derden worden geplaatst.
E-mailmarketing
Een belangrijke methode om je bezoekers te herinneren aan je bedrijf is e-mailmarketing, waarbij je een groep geinteresseerden benadetd met interessante aanbiedingen, kortingsacties en updates over je aanbod. Het is hiervoor nodig om een flink aantal e-mailadressen van klanten te verzamelen. Als je eenmaal meer dan een paar honderd adressen hebt verzameld kan het voeren van goede marketing via e-mail een uitdaging worden. Er zijn verschillende softwareprogramma’s die je marketing beheersbaar houden. E-mailadressen van geïnteresseerden verzamelen je bij voorkeur via zogenaamde opt-in formulieren. Dat zijn inschrijfformulieren waarmee klanten zich, soms tegen een beloning, op je website kunnen inschrijven om updates te ontvangen over jouw bedrijf.