Dit doet een CRM-systeem voor je bedrijf

CRM software helpt je om efficiënte communicatie met je klanten te onderhouden. Hier vinden je medewerkers op één centrale plek alle contactmomenten, saleskansen en klantgegevens. En dat biedt een aantal concrete voordelen voor je bedrijf.

We noemen er negen op.

1. Bewaar alle contactgegevens op één centrale plek

Staan de contactgegevens van jullie klanten verspreid over meerdere Excel-sheets, e-mailboxen en schriftjes? Zorg dat geen van je medewerkers ooit meer op zoek hoeft naar missende telefoonnummers of adressen. In een CRM bewaar je alle contactgegevens van je cliënten in overzichtelijke sheets.

2. Laat elke interactie automatisch vastleggen

Een CRM is niet alleen overzichtelijk, het spaart je onderneming ook veel tijd uit. Alle e-mails, chatberichten, telefoontjes en andere interacties worden automatisch gelogd. Met een klik op de knop zijn alle gegevens over elke interactie toegankelijk. Efficiënter kan het niet.

3. Bekijk onmiddellijk gegevens over je klanten

Je wint het vertrouwen van je klanten veel sneller als je direct kunt inspelen op wat zij interessant vinden en waar zij mee bezig zijn. Met een CRM-programma kun je perfect nagaan waar eerdere gesprekken over gingen en wat de aankoopgeschiedenis van een klant is. Dat verhoogt het succes van je salesteam aanzienlijk.

4. Krijg reminders voor follow-ups

Deze software maakt kansen voor aanbiedingen en sales inzichtelijker dan ooit tevoren. Je kan exact nagaan in welke fase van een traject elke klant verkeert. Je kan echter ook automatische herinneringen krijgen om de juiste follow-up op het juiste moment uit te voeren, met een hogere conversie als gevolg.

5. Houd je successen en verbeterpunten bij

Een CRM software programma heeft ook vaak een sterke analytische component. Het succes van elk aanbod, internetpagina, productgroep en medewerker wordt getoond in duidelijke grafieken, sales reports en overzichten. Daardoor kan je moeiteloos zien waar de goede resultaten zich bevinden, en waar nog verbetering mogelijk is.

6. Voorspel je salesresultaten nauwkeuriger

De analyses van een CRM-programma helpen je ook om je omzet over een bepaalde periode na te kijken, trends aan te wijzen en voorspellingen te doen. Daardoor worden de schattingen voor de toekomstige verkoop en omzet nauwkeuriger dan ooit tevoren.

7. Maak de communicatie binnen je team makkelijker

Een CRM-programma is niet alleen een plaats waar je data over je klanten opslaat. Het is ook een platform voor alle medewerkers om te overleggen, gegevens uit te wisselen en van elkaar te leren. Alle relevante gegeven en documenten kunnen gedeeld worden met teamleden, managers en andere afdelingen. Chatberichten, e-mails en andere manieren van communicatie worden bovendien opgeslagen voor later.

8. Integreer al je bestaande applicaties

Een modern CRM-programma biedt heel veel integratiemogelijkheden voor andere software. Koppel met een paar muisklikken de e-mailprogramma’s, Microsoft Office en administratieve software met het CRM.

9. Krijg toegang tot alle nuttige gegevens

De beste CRM-applicaties zijn geschikt voor mobiel gebruik. Daarmee kan elke medewerker met de juiste credentials toegang krijgen tot de bedrijfsdata. Ook als hij of zij thuis werkt, onderweg of op locatie is. De gegevens staan namelijk in de cloud of op de bedrijfsserver.